SwissMAP Logo
Log in
  • About us
    • Organization
    • Professors
    • Senior Researchers
    • Postdocs
    • PhD Students
    • Alumni
  • News & Events
    • News
    • Events
    • Online Events
    • Videos
    • Newsletters
    • Press Coverage
    • Perspectives Journal
    • Interviews
  • Research
    • Basic Notions
    • Phase III Directions
    • Phases I & II Projects
    • Publications
    • SwissMAP Research Station
  • Awards, Visitors & Vacancies
    • Awards
    • Innovator Prize
    • Visitors
    • Vacancies
  • Outreach & Education
    • Masterclasses & Doctoral Schools
    • Mathscope
    • Maths Club
    • Athena Project
    • ETH Math Youth Academy
    • SPRING
    • Junior Euler Society
    • General Relativity for High School Students
    • Outreach Resources
    • Exhibitions
    • Previous Programs
    • Events in Outreach
    • News in Outreach
  • Equal Opportunities
    • Mentoring Program
    • Financial Support
    • SwissMAP Scholars
    • Events in Equal Opportunities
    • News in Equal Opportunities
  • Contact
    • Corporate Design
  • Basic Notions
  • Phase III Directions
  • Phases I & II Projects
  • Publications
  • SwissMAP Research Station

Un avenant au contrat didactique : la vulgarisation en classe

Pierre-Alain Cherix, Shaula Fiorelli, Pierre Audin, Hacène Belbachir, France Caron, Robin Jamet, Christian Mercat, Benoît Rittaud

30/12/19 Published in : Maha, Abboud (Ed.), EMF 2018 - GT12

La situation d’un enseignant qui se fait vulgarisateur dans sa classe le temps d’un atelier ou d’une présentation générale conduit à étudier les relations entre contrat didactique et contrat didactique de vulgarisation. Selon que la séquence prend place avant, pendant ou après l’enseignement lui-même, son rôle change : accroche, aide à la réappropriation d’un savoir, synthèse des acquis selon les cas. L’un des risques de la démarche tient aux ambiguïtés de ce qui peut s’apparenter à une entreprise de séduction.

Entire article

Program(s)

  • High School Outreach

Regard sur les ateliers récréatifs

Recent developments on the well-posedness theory for Vlasov-type equations

  • Leading house

  • Co-leading house


The National Centres of Competence in Research (NCCRs) are a funding scheme of the Swiss National Science Foundation

© SwissMAP 2025 - All rights reserved